keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Uitettu Herran nimessä

Viime päivinä olen vahvasti kyseenalaistanut eri uskonlahkot. 
Helluntalaisuus. Se karismaattinen uskon lahko, jossa sairaat paranee, puhut kielillä rakentaaksesi itseäsi. Maksat kymmennyksiä (10% tuloistasi), kaadut Pyhän Hengen voimasta. Käyt herätyskokouksissa ja annat ihmisille anteeksi. Rukoilet, paastoat ja susta ajetaan henkivaltoja ulos. Jos olet avioliitossa, sinun kuuluu olla alamainen miehellesi. Hoitaa koti. Tehdä ruoat ja miellyttää miestäsi. Kunnioitat vanhempiasi viimeiseen asti "jotta kauan eläisit ja menestyisit maan päällä". Jos joku loukkaa sinua tai kohtelee väärin, kuuluu sinun ainoastaan antaa anteeksi ja rukoilla sen ihmisen puolesta. Viha on Saatanasta. Samoin liian paljastavat vaatteet, esiaviollinen seksi, asuminen avoliitossa, baarit ja niissä käyminen. Tahtosi kuuluu olla alistettuna Herralle ja sinun kuuluu naulita oma lihasi ristille. 

JOS et kyseisiä ohjeita noudata,- olet synnissä elävä, Herran tieltä hairahtunut, parannuksen tekoa vailla oleva luopio, joka avaa ovet demoneille ja lukuisille eri henkivalloille. Jos et saa rukousvastauksia, sitä perustellaan sinulle sillä, että Herralla on omat aikataulut ja kokeile vaikka paastoa jotta voit lähentyä Herran kanssa. 

Olen itse siis eronnut tänä keväänä vuoden harkinnan jälkeen Helluntalaisuudesta. Jätin lahkon taakseni, koska minua alkoi ahdistamaan kaikki säädökset ja iltaisin en pystynyt enää nukahtamaan ilman helvetin pelkoa. Valintani oli hyvin vaikea, koska tiesin lähipiirini vastustavan sitä. Minua ei meinattu millään suostua erottamaan Järvenpään Helluntaiseurakunnasta. Kerran soitin pastorille ja sanoin että jos ei suostu erottamaan minua, haastan heidät oikeuteen. Vasta se auttoi ja omasta pyynnöstäni minut lahkosta erotettiin.

Lähipiirissäni on monia, jotka eivät ole sisäistäneet eroamistani. Edelleen saan ohjeita eri tilanteisiin ja kuulen usein, kuinka teen syntiä saunoessani miesystäväni kanssa ennen avioliittoa. Heidän mielestään ei ole missään muotoa hyväksyttävää, että asun kyseisen miehen kanssa. Tai harrastan hyvillä mielin seksiä ennen avioliittoa.
Valintani ovat heidän mielestään väärin, ja teen haureutta.

Kysyin eilen läheiseltäni, josko hän lähtisi kanssani Helsinki päivä konserttiin ensi viikolla. Ei. Siellä soitetaan "maallista" musiikkia niin se ei ole oikein.

Miksi minun kanssani ei voi tehdä asioita ilman uskoa? Samainen henkilö suostuu silti automatkoilla kuuntelemaan samaista "maallista" musiikkia kanssani ja laulaa joskus vielä mukana.

Ensi viikolla sukulaiset saattavat yhden tätini hautaan. Eilen tämä läheinen kertoi, että taloudellisesti matka tulee maksamaan liikaa ja he ehkä jättävät matkan väliin. Noin kaksi tuntia myöhemmin sama ihminen keskusteli miehensä kanssa, kuinka he voisivat sittenkin mennä hautajaisiin, koska siellä olisi mahdollisuus evankelioida (kertoa Jeesuksesta). Mainitsin, että kyseessä on hautajaiset, eikä evankeliointi tapahtuma.

Ymmärrän ihmisten tarpeen puhua omasta uskostaan, mutta sitä en ymmärrä miksi jopa hautajaisissa pitää puhua asioista, joista muut eivät välttämättä halua kuulla. Tiedän, että hautajaisiin on ehkä menossa yksi sukulaiseni perheineen, ja tiedän myös sen ettei hän tahdo uskonasioista kuulla.

Helluntalaisuudessa katsotaan myös erittäin pahasti ottamiani tatuointeja. Koska Raamatussa kielletään tatuoimasta mitään ihoon. 

Olen erittäin ahdistunut ajatellessani lapsuuttani: En saanut käydä koulun discoissa. En saanut välillä edes virpoa, koska se on pakanallinen tapa. Ja juhannuskokon näin ensimmäistä kertaa viime vuonna.

Se on selvää, ettei minun valintoja hyväksytä. Määrätietoisesti silti teen asioita, joista nautin. En omista enää yhtään Raamattua. En kuulu mihinkään seurakuntaan, enkä edes kirkkoon. Olen parisuhteessa ateistin kanssa. Paras ystäväni on ateisti. Ja hei, mä olen onnellinen!

Uskon Jeesukseen omalla tavallani, ja uskon Jumalan luoneen tämän maailman. Mutta monia muita asioita en vain pysty sulattamaan. 

Antakaa mulle se uskonnonvapaus mikä on Suomen laissa säädetty. Älkää tunkeko mua mihinkään muottiin, tai yrittäkö selittää mun elämän ongelmia uskonnolla. 

Hengitän. Tunnen. Näen ja koen. 
Minulla on siihen täysi oikeus ja vapaus.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti